Magen är glad men plånboken gråter en skvätt

©Lyckoslumpen_MG_0546
Cappuccino på Happy Pear i Greystones, Irland 2013 

Strax innan jul fick jag rådet att utesluta all vete, råg och mjölk ur det jag äter. Smygstartade litegrann men sen kom julen, och ja knäck, fudge, alla underbara ostar, och allt annat är svårt att blunda för när det bara erbjuds en gång per år. Magen var inte överlycklig även om det är svårt att säga om det var höga intaget av socker eller mjölk och gluten som låg bakom det hela.
Nu när jul och nyår är bakom oss har vi (ja pojken är nästan lika mycket med på det som mig, det ända han inte ger upp är osten och filen…) satsat på riktigt. Vi har bakat kladdkaka på mixade nötter till mjöl – godaste kladdkakan någon av oss någonsin ätit! -, bytt till mjölkfritt smör, iMat och även lyckats få till pajdeg och tjockpannkaka på glutenfritt mjöl – kladdigt men godkänt – och magen är bättre än på väldigt länge. Extra tydligt märks skillnaden när råkar fuska någon måltid.

Jag har lärt mig hitta alternativ till det mesta och utbudet är stort om man går till rätt butik, men priset däremot… Köpte Creme Fraiche (ca. 200g) för 38 :-, motsvarande vanlig creme fraiche ligger runt en 10:a. Gemensamt för de allra allra flesta gluten och mjölkfria produkterna verkar vara att det ska vara mindre men kosta mer än motsvarande ‘vanlig’ produkt. Det gör att det blir tråkigare att handla och kanske främst att man inte vill besvära andra med att göra specielmat eller liknande när man är bortbjuden.
Så varför skiljer priserna så mycket? Är det verkligen så mycket dyrare att tillverka allergivänliga alternativ eller är det för dålig konkurrens på den typen av varor? Jag vet inte, men så länge det får mig att må bättre kommer jag fortsätta handla gluten och mjölkfritt, fortsätta muttra över priserna och fortsätta sukta efter all mjölkchoklad jag ska försöka undvika…

Kommentera

